Journalistik i en digital verden

Digitaliseringens nye og gamle medier


I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.




I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.


I første lektion fik du en introduktion til begrebet medie, og hvordan medier har forandret sig som et resultat af den digitale udvikling. Lektion to fortsætter, hvor lektion et slap, og giver et indblik i, hvad der er karakteristisk for de nye medier. Professor ved Københavns Universitet, Klaus Bruhn Jensen, introducerer forskellen på massemedier og de nye medier, hvor det er muligt at kommunikere med brugerne, og han giver et bud på, hvilken effekt brugerinvolveringen har.

I anden del af lektion to giver Filip Wallberg, journalistisk lektor ved Syddansk Universitet, en introduktion til begrebet virale nyheder. Hvilke historier interesserer danskerne, og hvad skal der til, for at en nyhed bliver viral og deles af tusinder på de sociale medier?

Hvis du vil vide mere, kan vi desuden anbefale:

Artiklen Klaus Bruhn Jensen omtaler i lektionen: ”The internet as a cultural forum: Implications for research” nms.sagepub.com (kræver login til universitetsbibliotekerne).

Derudover siderne om de virale nyheder og likes som Filip Wallberg introducerede:

filip.journet.sdu.dk
filip.journet.sdu.dk

Zach Brand, vicepræsident for digitale medier hos NPR, National Public Radio i USA, fortalte på New Media Days i 2010 om fordelene ved fleksibelt journalistisk indhold, der kan tilgås fra forskellige platforme: nmd.arkena.tv

Matt Locke, daværende chef Channel 4’s forskellige platforme, fortæller om samme emne set fra et tv-perspektiv i ”Broadcasters’ guide to a multi-platform world”: nmd.arkena.tv

Men hvad er det, der driver brugerne til at producere indhold i stedet for blot at læne sig tilbage og modtage? Det kan du læse mere om i teksten "Fan based production for computer games: User led innovation, the 'drift of value' and the negotiation of intellectual property rights": eprints.qut.edu.au

comments powered by Disqus

Fremvæksten af den digitale formidling

I dette kursus møder du professor Niels Ole Finnemann, Århus Universitet, og journalistisk lektor, Rune Michelsen, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digitaliseringens nye og gamle medier

I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digital nyhedsproduktion

I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.

Se mere »

Digital kildeinddragelse

I dette kursus møder du ekstern lektor Aske Kammer, Københavns Universitet, og redaktionschef, Nikolai Thyssen, Information.

Se mere »

Det digitale medieforbrug

I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.

Se mere »

Digitale forretningsmodeller

I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.

Se mere »

Fremtidens journalistik i en digital tidsalder

I dette kursus møder du professor Peter Bro, Syddansk Universitet, og fellow, Pernille Tranberg, Syddansk Universitet.

Se mere »