Journalistik i en digital verden

Digital nyhedsproduktion


I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.




I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.


I lektion tre giver adjunkt ved RUC, Jannie Møller Hartley, en analyse af de danske online nyhedsredaktioner. Med udgangspunkt i Politiken, DR og Nordjyske Medier opridser hun, hvordan digitaliseringen af medierne har resulteret i et skærpet fokus på aktualitet samt en jagt på ”kliks”, som ikke altid afspejler de traditionelle journalistiske nyhedskriterier, og hvor man fokuserer på antal læsere per artikel.

I anden del af lektionen fortæller tidligere digital chefredaktør på Ekstra Bladet, Geir Terje Ruud, hvilken betydning real time-dækning har fået for online-medierne, hvordan man bibeholder sin troværdighed som digitalt nyhedsmedie, og så giver han desuden et bud på, hvordan fortælleformen online kommer til at forandre sig i den nære fremtid.

Hvis du vil vide mere, kan vi anbefale:

Jannie Møller Hartleys Ph.d.-afhandling: ”Radikalisering af kampzonen”, der kan downloades her: rucforsk.ruc.dk . Afhandlingen er desuden, i en omskrevet udgave, udkommet som bogen ”Nyheder på internettet”: www.djoef-forlag.dk

I anden del af lektionen fortæller Geir Terje Ruud, hvordan formidlingen har forandret sig som resultat af digitaliseringen. Denne forandring har resulteret i et større undervisningsprojekt i datajournalistik fra Stanford University. Projektet viser nogle af de fremmeste formidlere på området og kan ses, høres og læses her datajournalism.stanford.edu

Som supplement kan vi anbefale online-håndbogen ”The data journalism handbook”: datajournalismhandbook.org samt bogen ”Facts are Sacred: The power of data Computational Journalism” fra The Guardian: cacm.acm.org

En anden vigtig foregangsmand inden for formidling af statistik er svenske Hans Rosling, der blandt andet har givet en TED-talk om emnet. Hvis du vil vide endnu mere, anbefaler vi dette klip om ”The Joy of statistics”: www.youtube.com

De to aviser amerikanske New York Times og britiske The Guardian har begge fokuseret en stor del af deres formidling på datavisualisering. I videoen ”Go Figure” giver Amanda Cox, redaktør på New York Times, et fascinerende indblik i, hvordan avisen arbejder med datavisualisering både online og offline: nmd.arkena.tv

Hvis du vil vide mere om, hvordan de arbejder på The Guardian kan du følge deres datablog, hvor de beskriver det daglige arbejde med datavisualisering. Stort set alle indlæg er relevante, men vi anbefaler følgende indlæg:

www.guardian.co.uk
www.guardian.co.uk

comments powered by Disqus

Fremvæksten af den digitale formidling

I dette kursus møder du professor Niels Ole Finnemann, Århus Universitet, og journalistisk lektor, Rune Michelsen, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digitaliseringens nye og gamle medier

I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digital nyhedsproduktion

I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.

Se mere »

Digital kildeinddragelse

I dette kursus møder du ekstern lektor Aske Kammer, Københavns Universitet, og redaktionschef, Nikolai Thyssen, Information.

Se mere »

Det digitale medieforbrug

I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.

Se mere »

Digitale forretningsmodeller

I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.

Se mere »

Fremtidens journalistik i en digital tidsalder

I dette kursus møder du professor Peter Bro, Syddansk Universitet, og fellow, Pernille Tranberg, Syddansk Universitet.

Se mere »