Journalistik i en digital verden

Det digitale medieforbrug


I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.




I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.


De seneste år er avisernes oplagstal styrtdykket, men hvor har brugerne bevæget sig hen? Det har professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, undersøgt nærmere. I lektion fem fortæller han, hvad der får en bruger til at benytte et medie, hvem nyhedsbrugerne er, og hvilke platforme der har haft den største fremgang de senere år.

I anden del af lektionen giver Jens Nicolaisen, digital direktør hos Jyllands-Posten, et indblik i avisens digitale udvikling og brugernes digitiale medieforbrug.

Hvis du vil vide mere, så anbefaler vi:

Professor ved New York University Jay Rosen i samtale med Ethan Zuckerman, leder af Center For Civic Media på Massachusetts institute of technology (MIT) ”Three Layer journalism Cake”: goo.gl

Video af indlægget kan ses her: goo.gl (spring til 5:30).

Derudover anbefaler vi dette blogindlæg, ligeledes af Jay Rosen, ”Audience Atomization Overcome: Why the Internet Weakens the Authority of the Press”, som kan findes her: goo.gl

Denne artikel diskuterer fremtiden for betalingsmure med brugerne i fokus:

”Paywall 2.0: why focusing on customers is the only way to win” goo.gl

Desuden anbefaler vi bogen "New Media, Old News: Journalism and democracy in the Digital Age" redigeret af Natalie Fenton. Bogen giver en grundig analyse og status på mediernes rolle i samfundet.

comments powered by Disqus

Fremvæksten af den digitale formidling

I dette kursus møder du professor Niels Ole Finnemann, Århus Universitet, og journalistisk lektor, Rune Michelsen, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digitaliseringens nye og gamle medier

I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digital nyhedsproduktion

I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.

Se mere »

Digital kildeinddragelse

I dette kursus møder du ekstern lektor Aske Kammer, Københavns Universitet, og redaktionschef, Nikolai Thyssen, Information.

Se mere »

Det digitale medieforbrug

I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.

Se mere »

Digitale forretningsmodeller

I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.

Se mere »

Fremtidens journalistik i en digital tidsalder

I dette kursus møder du professor Peter Bro, Syddansk Universitet, og fellow, Pernille Tranberg, Syddansk Universitet.

Se mere »