Journalistik i en digital verden

Digitale forretningsmodeller


I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.




I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.


I lektion fem kiggede vi på, brugernes adfærd på de digitale medier, mange har opgivet de trykte medier og får nu udelukkende deres nyheder online. Denne lektion handler om, hvordan medierne i fremtiden tjener penge på at producere til de digitale platforme.

I første del af lektionen giver Rasmus Kleis Nielsen, adjunkt ved Roskilde Universitet og research fellow på Oxford Universitet, sit bud på fremtiden for – betalte – nyheder på nettet.

I anden del fortæller chefredaktør på Berlingske Tidende, Lisbeth Knudsen, hvilke tanker avisen gør sig, før de til sommer opretter en betalingsmur på Berlingske Tidendes webavis, b.dk

Hvis du vil vide mere, så anbefaler vi:

”Some lessons from the demise of The Daily: Was it the platform, the content, the structure, or the business model?” goo.gl

New York Times satte et eksempel med deres betalingsmur, hvor brugerne får et vist antal online-artikler gratis, før de skal betale for avisens nyheder. Samme model som Politiken og Berlingske har valgt at bruge, men tjener modellen de tabte indtægter ind: ”Is the New York Times making paywalls pay?” goo.gl

Sidste år mødtes prominente redaktører fra hele verden for at diskutere "Are Social Magazines and Newsreading Apps game changers?" I panelet sidder David Levy lederen af Reuters Institute på Oxford universitet, Jim Brady, chefredaktør Digital First Media, Nic Newman, i dag selvstændig digital rådgiver, tidligere chef for BBC’s Future Media-område, Madhav Chinnappa, chef for strategisk samarbejde Google EMEA, samt Robert G. Picard, researchchef på Reuters Institute på Oxford universitet: goo.gl

I videoen The Future of newspaper giver Rupert Murdoch sit bud på avisernes fremtid: goo.gl

comments powered by Disqus

Fremvæksten af den digitale formidling

I dette kursus møder du professor Niels Ole Finnemann, Århus Universitet, og journalistisk lektor, Rune Michelsen, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digitaliseringens nye og gamle medier

I dette kursus møder du professor Klaus Bruhn Jensen, Københavns Universitet, og journalistisk lektor, Filip Wallberg, Syddansk Universitet.

Se mere »

Digital nyhedsproduktion

I dette kursus møder du adjunkt Jannie Møller Hartley, Roskilde Universitet, og tidligere digital chefredaktør, Geir Terje Ruud.

Se mere »

Digital kildeinddragelse

I dette kursus møder du ekstern lektor Aske Kammer, Københavns Universitet, og redaktionschef, Nikolai Thyssen, Information.

Se mere »

Det digitale medieforbrug

I dette kursus møder du professor Kim Christian Schrøder, Roskilde Universitet, og digital direktør, Jens Nicolaisen, Jyllands-Posten.

Se mere »

Digitale forretningsmodeller

I dette kursus møder du adjunkt Rasmus Kleis Nielsen, Roskilde Universitet, og koncernchef/chefredaktør, Lisbeth Knudsen, Berlingske.

Se mere »

Fremtidens journalistik i en digital tidsalder

I dette kursus møder du professor Peter Bro, Syddansk Universitet, og fellow, Pernille Tranberg, Syddansk Universitet.

Se mere »